Az európai légi közlekedési ágazat környezeti teljesítményéről szóló új jelentés intézkedéseket határoz meg arra vonatkozóan, hogy miként csökkenthető a légi közlekedés éghajlatváltozásra, zajra és levegőminőségre gyakorolt hatása, és hogyan biztosítható, hogy Európa teljesítse a 2050-re kitűzött klímasemlegességi célját.
A jelentés különösen azt ajánlja, hogy olyan intézkedésekre összpontosítsanak, mint a fenntartható légijármű-üzemanyagok használatának növelése, a légiforgalmi szolgáltatás optimalizálásának lehető legjobb kihasználása és az üzemanyag-hatékonyabb technológiák alkalmazása. Ezen intézkedések végrehajtásával a kibocsátásokat 2050-ig legalább kétharmadára lehetne csökkenteni.
Megállapításai között a jelentés a következőket jegyzi meg:
- a járatonkénti átlagos utasszám (135) és távolság (1730 km), valamint a flotta átlagos életkora (11,8 év) tovább nő
- az EU és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) repülőtereire érkező és onnan induló járatok száma 2023-ban elérte a 8,35 milliót, ami 10 %-kal alacsonyabb a Covid19 előtti 2019-es szintnél
- 2023-ban az EU és az EFTA repülőtereiről induló járatok 133 millió tonna szén-dioxidot bocsátottak ki, ami 10%-kal kevesebb, mint 2019-ben
- az utaskilométerenként kibocsátott CO2 átlagos tömege 2023-ban tovább csökkent 83 grammra, ami 100 utaskilométerenként 3,3 liter üzemanyagnak felel meg
- 2022-ben az EU-ból és az EFTA-ból induló járatok a közlekedésből származó teljes üvegházhatásúgáz-kibocsátás 12 %-át, az EU-ban és az EFTA-ban pedig a teljes üvegházhatásúgáz-kibocsátás 4 %-át tették ki
Azt is kimondja, hogy a nettó szén-dioxid-kibocsátást 2050-ig legalább 65 millió tonnával (47%-kal) lehetne csökkenteni, ha teljesülne a fenntartható légijármű-üzemanyagokra vonatkozó ReFuelEU Aviation ellátási megbízatás. Mivel azonban a légi forgalom iránti kereslet előre jelzett növekedése 2050-re várhatóan eléri az évi 11,8 millió járatot, hangsúlyozza, hogy további intézkedésekre van szükség az üzemanyag-hatékonyabb technológia, a műveletek optimalizálása és a fenntartható légijármű-üzemanyagok használata terén annak megelőzése érdekében, hogy a forgalom ilyen növekedése megnövekedett kibocsátást eredményezzen.
A 2025-ös európai légi közlekedési környezetvédelmi jelentést az Európai Bizottság az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségével közösen, valamint az Európai Környezetvédelmi Ügynökség és az Eurocontrol támogatásával készíti el.
(Forrás: Európai Bizottság)