Az Európai Bizottság közzétette az autócímkézési irányelv (1999/94/EK) értékelését, amely szerint a jelenlegi rendszer hozzájárul a környezettudatos fogyasztói döntésekhez, és az abból származó előnyök meghaladják a költségeket.
A 2025. június 5-én megjelent bizottsági munkadokumentum szerint az EU-szintű címkézési rendszer egységes minimumszabályokat biztosított az új személygépkocsik CO₂-kibocsátására és energiafogyasztására vonatkozóan. Ugyanakkor az értékelés rámutatott arra is, hogy szükség van a rendszer korszerűsítésére, különösen a papíralapú címkék digitális formára váltása és egyetlen, uniós szinten harmonizált címke kialakítása terén.
A dokumentum hangsúlyozza, hogy a zéró kibocsátású járművek – például az elektromos és üzemanyagcellás autók – számára testreszabott információk megjelenítése növelheti a rendszer hatékonyságát és ösztönözheti ezek elterjedését.
Az irányelv célja továbbra is az, hogy a vásárlók és lízingelők számára egyértelmű adatokat nyújtson a gépjárművek környezeti teljesítményéről, ezzel támogatva az alacsony kibocsátású járművek választását, és ösztönözve a gyártókat a hatékonyabb modellek fejlesztésére.
A Bizottság az „Ipari Akcióterv” keretében 2026-ra tervezi az irányelv hivatalos felülvizsgálatát, amely várhatóan jogszabályi javaslatot is magában foglal majd.
Háttérinformáció:
Az autócímkézési irányelv a keresleti oldalon támogatja a klímacélokat, kiegészítve az autógyártókra vonatkozó CO₂-kibocsátási előírásokat (2019/631/EU rendelet).
(Forrás: Európai Bizottság, climate.ec.europa.eu – 2025. június 11.)